Fez - Reisverslag uit Fez, Marokko van dedalings - WaarBenJij.nu Fez - Reisverslag uit Fez, Marokko van dedalings - WaarBenJij.nu

Fez

Door: Dineke

26 Oktober 2015 | Marokko, Fez

Naar Fez. We hadden een taxi besproken want we staan op zo'n 8 km voor de stad maar waren een uur te vroeg, hebben ze hier ook wintertijd! Gevraagd of de taxi eerder kon komen en dat kon gelukkig, toen hoefden we nog maar drie kwartier te wachten. Geen nood: we hebben vakantie. In Fez belanden we regelrecht in de souks, de smalle straatjes vol met mensen en aan beide zijden winkeltjes en ambachtszaakjes. Constant komen er jongens op je af om te gidsen en je raakt ze niet weer kwijt, maar zo kwamen we wel al rap bij ons doel: de leerlooierijen. Hier wordt leer bewerkt en geverfd in grote bakken vol urine en kleurstoffen. Mannen staan er tot hun billen in en spoelen de stukken leer uit en gooien het in een volgende bak. We stonden op een dakterras en kregen en takje munt om aan te ruiken tegen de stank, maar dat viel eigenlijk wel mee. Natuurlijk werden we daarna rondgeleid door de winkels met leerartikelen. Ze verkopen er mooie dingen en als je afdingt is het niet duur. Er is zelfs de mogelijkheid om iets naar je eigen smaak te maken en dat wordt dan bij de camper bezorgd. We moeten hier nog wel even over nadenken. Verder ook interessant om te zien hoe ze houtsnijwerk maken en bronzen schalen met scherpe voorwerpen versieren. Tot slot wat gegeten in een van de eettentjes en daarna met gevaar voor eigen leven in het donker met een stokoude taxi weer terug. Deze keer was het wel 15 km rijden en we hebben niet goed begrepen waarom dit veel verder was. We waren al lang blij dat we niets geraakt hadden en dat de rammelbak de tocht had overleefd en wij ook.
We hebben alles nog lang niet gezien en gaan zeker nog een keer.