zaterdag 26 september - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van dedalings - WaarBenJij.nu zaterdag 26 september - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van dedalings - WaarBenJij.nu

zaterdag 26 september

Door: Dineke

27 September 2015 | Marokko, Essaouira

Toen we vanmorgen de camping verlieten werden we aangehouden door de politie. Deze staat bij alle in en uitgangen van steden en dorpen. Ze vroegen of alles naar wens was!!
Daarna mochten we verder rijden. Overal zagen we bordjes met "commune argan" ofzoiets. Nieuwsgierig zijn we bij eentje gestopt. We werden gastvrij door een mevrouw ontvangen die meteen met een uitleg begon over de hier geproduceerde arganolie. De pitten komen uit geitenpoep, daarna worden deze met een steen gebroken en de pit die daar weer in zit wordt uitgeperst. Hier wordt dan de olie voor lichaamsverzorging gemaakt, of ze worden eerst gebrand en dit i olie voor consumptie. Een rijtje dames zat hevig te slaan met een steen of te persen met een vijzel. Hierna mochten we proeven en een bezoek brengen aan het bijbehorende winkeltje. Toen we vertrokken waren de dames blijkbaar uitgeperst want ze zaten mooi in een andere ruimte te wachten op de volgende gasten.
Daarna boodschappen gedaan bij de carrefour, het was even zoeken naar verse producten, de fruitvliegjes hadden er een luizenleven.
De rest van de dag heerlijk aan het strand doorgebracht. De mannen hebben met een quard rond gescheurd langs zee. Volgens Anneke blijven het kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder. Op een bescheiden camping de nacht doorgebracht.