bij de berbers - Reisverslag uit Merzouga, Marokko van dedalings - WaarBenJij.nu bij de berbers - Reisverslag uit Merzouga, Marokko van dedalings - WaarBenJij.nu

bij de berbers

Door: Dineke

20 Oktober 2015 | Marokko, Merzouga

We zijn weer terug, hier het verslag. Ter voorbereiding hadden we in het dorpje bij verschillende bureautjes een vergelijkend warenonderzoek gedaan betreffende het aanbod en de prijzen van de excursie. Die op de camping bleek de aantrekkelijkste en wat schetst onze verbazing als de chauffeur/gids die komt voorrijden iemand is van zo'n bureautje uit het dorp!! We vertrekken om 1700 uur en gids Mohammed vertelt over de omgeving waar we doorheen rijden. Het is een grote zwarte vlakte en het blijkt de bodem van een vroegere zee te zijn, vandaar ook al die fossielen die ze hier vinden en verwerken als souveniers. We stoppen en zien inderdaad overal om ons heen de versteende visjes en slakjes en zelfs een groep schildpadden. Met de gele zandduinen vormt de zwarte vlakte en hier en daar een boom of een groep drommedarissen een prachtig panorama, waar we op de mooiste plekken stoppen voor een fotoshoot. We raken helemaal uit de bewoonde wereld en komen na ca een uur bij ons onderkomen aan. Dit bestaat uit een u-vormig rijtje bruine tenten met wapperende kleden als deur maar van binnen met kleurrijke stoffen en matten bekleedt en keurig opgemaakte matrassen met wel wat versleten lakens. Door de zandstorm ligt er wel veel zand op de vloer maar dat hoort erbij. Er zijn schone toiletten en douches al is het hang en sluitwerk aan vervanging toe en is het straaltje water erg koud. We worden met thee ontvangen in het restaurantgedeelte door een paar mannen. (Vrouwen doen hier dit soort werk niet) en zijn behalve een paar mensen die een verjaardag vieren de enige bezoekers. We moeten wat lang wachten op het diner en de lage krukjes zitten niet echt comfortabel. Gelukkig hebben we een flesje wijn meegenomen. Na een tijd wordt er soep opgediend, gevolgd door een grote salade met groenten, rijst, aardappelen en ei en we gaan er van uit dat dit het hoofdmenu is maar dan komt er nog een tajine met groenten en kip en een schaal met fruit. Genoeg dus. Aan het eind van de avond maken de mannen nog muziek op een aan elkaar geplakte gitaar en djembé s. We mogen ook nog meetrommelen maar dat is geen gehoor. Vroegtijdig zoeken we ons bed op want onze oude botten worden aardig stijf van die lage zittingen. Wonderlijk genoeg slapen we redelijk. Om 7 uur hadden we een mooie zonsopkomst besproken maar er is iets tussen gekomen: bewolking. Na een heerlijk lopend ontbijtbuffet met cake, brood, pannenkoekjes en yoghurt stappen we weer in de auto en vervolgen onze tocht. We stoppen nog bij een veld waar naar kwarts wordt geboord. Er zijn gaten van wel 14 meter diep zonder hek of iets dergelijks er om heen en als je niet uitkijkt lig je zo beneden. De stenen worden in het hele land in alle mogelijke kleuren verkocht en die zijn dus allemaal geverfd. Dan zien we helemaal verlaten hier en daar een nomadentent waar wij nog geen dieren in zouden huisvesten. We gaan eentje bezichtigen maar die is al vrij modern met verschillende vertrekjes en een lemen muur. Wanneer we door de zandduinen terugrijden ontwaren Bert en Kees een paar quads. Ze kijken elkaar aan en besluiten deze kans niet voorbij te laten gaan. Om 12 uur worden we weer afgeleverd bij onze campers met zakken vol stenen en een hoofd vol indrukken. En op dit moment crossen onze mannen op een quad door de woestijn

• 21 Oktober 2015 - 08:32

J:

Och wat wjeer een mooie belevenis.En wat stoer dat ie ook daor slaopn hebt Dineke.
    Hebt jullie nog wel genog wien??Want der bint al hiel wat flessies opdrunkn.Maor super
    dai der zo van geniet.Wat een aander laand hé.Ach en al dat zaand!!dat weyt wel wjeer weg.
    Ik gao der van uut dat de mannen ondertussen wjeer bey de groep bint!!
    Geniet maor lekker verder en de groetn van oens.
    Appie en janna