maandag 26 oktober - Reisverslag uit Fez, Marokko van dedalings - WaarBenJij.nu maandag 26 oktober - Reisverslag uit Fez, Marokko van dedalings - WaarBenJij.nu

maandag 26 oktober

Door: Dineke

27 Oktober 2015 | Marokko, Fez

Vandaag weer naar Fez geweest. De taxichauffeur gaf ons een rondleiding door de stad, zat bij de prijs in zei hij. Bij het koninklijk paleis mochten we even kijken en foto's nemen. Kees heeft nog aangeklopt maar niemand deed open. Daarna naar het hoogste punt gereden waar je een prachtig uitzicht over de stad had en een bezoek gebracht aan een aardewerkfabriek. Knap hoe ze hier van klei oa tajines draaien op het gevoel en dat de deksel dan ook nog precies op de schaal past. Daarna heeft een jongen ons naar de berberleerlooierijen gebracht. Deze zijn primitiever dan de arabische en destank was hier onbeschrijfbaar: het munttakje hielp hier helemaal niets!! We liepen dwars door de stront en langs de bakken met urine en vellen. Halverwege de rondleiding hielden we het voor gezien en met omgedraaide magen hebben we het terrein verlaten. Daarna weer door de bijzondere souks gezworven. Regelmatig moesten we aan de kant springen voor een passerende bakfiets of een beladen paard of ezel. Kees heeft zich een jasje aan laten meten maar het was al laat en waarschijnlijk is hij voor morgenvroeg niet af en dan vertrekken wij naar de volgende plaats. Na een Marokkaanse maaltijd de gok weer gewaagd en met een rammeltaxi terug naar de camping gegaan. Deze kon niet harder dan 50 km/uur maar deze chauffeur wist de weg wel.