Ouzoud 7en 8 oktober - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van dedalings - WaarBenJij.nu Ouzoud 7en 8 oktober - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van dedalings - WaarBenJij.nu

Ouzoud 7en 8 oktober

Door: Dineke

09 Oktober 2015 | Marokko, Marrakesh

We laten geen hoogtepunt aan ons voorbij gaan en daarom gaan we de watervallen van Ouzoud bezichtigen. Het is 160 km heen en 160 km terug, dus het moet wel de moeite waard zijn. De weg ernaar toe ligt in ieder geval in een prachtig gebied en is prima berijdbaar. De mensen die er langs wonen hebben het minder goed getroffen: ze ogen erg arm en de behuizing is van leem, al staan er wel hier en daar schotels op het platte dak. Op de oprit geen luxe auto maar een ezel.
Bij de waterval, een topattractie voor Marokkaanse begrippen is het niet veel beter. De campings zijn klein en we belanden op het parkeerterrein van een hotel. De belangrijkste banen van de heren hier is het innen van parkeergeld of het wijzen van de weg.
Het is al an de late kant en we besluiten de volgende dag (donderdag) het pad rond de waterval te lopen. Dit begint bovenaan en voert door het dal dat ca 150 meter diep is en via een bruggetje aan de andere kant weer naar boven. De eerste meters is het pad bestraat en staan er een paar bankjes, dan stopt deze luxe en moet je het verder zelf maar uitzoeken. We dalen af via steile paadjes en moeten soms erg zoeken om enigsinds redelijk verder te kunnen. Maar na ongeveer drie kwartier en net als we denken niet verder te kunnen zien we het laagste punt en komen weer op iets wat waarschijnlijk de goede route was geweest. Het uitzicht is hier prachtig, de koffie is nog niet klaar maar een cola gaat er ook prima in. Sommigen laten zich op een vlot nog even vermaken in het meertje en dan kunnen we via trappen weer omhoog. Hier lopen apen, er zijn eet- en drink gelegenheidjes (?) en een paar souvenirs kraampjes. Niemand komt op het idee om er iets toeristisch van te maken........ Toch was het de moeite waard en zijn we weer en ervaring rijker. Terug naar Marrakesh. Ondanks dat we hier nu al bijna een maand rondtrekken verbazen we ons nog steeds over de situaties in het verkeer. Vrachtwagens die zo hoog zijn opgestapeld dat het een geluk is dat ze nog geen viaducten hebben uitgevonden. Of de laadbak zit propvol mensen, linksom op een rotonde, tegen het verkeer inrijden, inhalen als het echt niet kan. Maar een ding doe je wel: opletten