16 en 17 oktober - Reisverslag uit Skoura, Marokko van dedalings - WaarBenJij.nu 16 en 17 oktober - Reisverslag uit Skoura, Marokko van dedalings - WaarBenJij.nu

16 en 17 oktober

Door: Dineke

18 Oktober 2015 | Marokko, Skoura

16 oktober, Skoura achter ons gelaten, op zich geen indrukwekkende plaats. We hebben er door het palmbomenbos gelopen en de kasbah bezichtigd, dit is een ommuurd gebouw waar vroeger een rijke familie heeft gewoond. Een enthousiaste gids vertelde trots over de gebruiken en tradities van de voormalige bewoners. Dat er bv in da ca. 40 cm dikke muren ramen zitten die taps toelopen: aan de binnenkant zijn ze veel groter dan aan de buitenkant zodat je goed naar buiten kunt kijken maar bijna niet naar binnen. En de deuren zijn heel laag zodat een gast moet buigen en dus nederig is als hij binnenkomt. Verder zijn er slaapkamers, een kook- en een gebedsruimte. Tegenwoordig worden ze meestal gebruikt als hotel en/of restaurant. Hier zat een eenzame Duitse reiziger te eten die blij was dat we bij hem kwamen zitten. We hebben elkaar mooie verhalen verteld.
Nu gaan we genieten van de Gorges du Dades, de dadelkloof. Het mooiste uitzicht heb je als je boven bent. Bert en Anneke zijn vooruit gereden zodat ze mooie foto's van ons konden maken op de kronkelige weg naar boven. Het is een prachtig gezicht hier met vreemd gevormde bergen en mooie groene stroken langs het riviertje de Dades. Als we terugrijden blijven we overnachten bij een hotel waar de rotsen op hun mooist zijn.

Zaterdag 17 oktober. En weer verder gaan we, nu naar de Gorges du Todhra.Was gisteren het hoogste punt het mooist, vandaag is dat het diepste. Onvergetelijk mooi is het hier. Jan (Kamps) met jou waren we niet weer thuis gekomen!! Zoveel mooie en bijzondere plaatjes zijn hier. Niet alleen van de natuur maar ook van een takkenbos op voetjes wat een oud vrouwtje blijkt te zijn. Of van al die vrouwen die gezellig de was doen in het riviertje, een zwerver in een berg afval met allemaal jonge hondjes om zich heen, een boer die met een houten voorwerp aan het ploegen is enz. enz. Op weg naar de volgende camping komen we door allemaal gehuchtjes. In een daarvan zijn we naar de pharmacie geweest want Kees is nog steeds niet weer de oude en heeft ook Ton en Zwaantje aangestoken. Bij groenten stalletjes, bakkerijtjes en supermarktjes doen we onze boodschappen: veel leuker dan bij de Marjane ( de Marokkaanse AH). We zijn tot even voorbij Tinghir gekomen: een sobere camping en weer geen wifi, maar wel midden tussen de palmbomen en de bergen. We zitten nu al een paar dagen op ca. 1500 mtr hoogte en het is hier met zo'n 25 graden niks te warm! Een mens is gauw verwend.