22, 23 en 24 oktober - Reisverslag uit Fez, Marokko van dedalings - WaarBenJij.nu 22, 23 en 24 oktober - Reisverslag uit Fez, Marokko van dedalings - WaarBenJij.nu

22, 23 en 24 oktober

Door: Dineke

24 Oktober 2015 | Marokko, Fez

Donderdag 22 oktober, Wat weer een mooie uitzichten vandaag. We reden nog steeds op zo'n 2000 meter hoogte en het was vanmorgen maar 11 graden. Gelukkig klom het later weer naar 25. Onderweg een paar keer gestopt om te genieten van het landschap en om er foto's van te maken, we schieten al op naar de 2000. Bij een paar verkoopstalletjes weer geouwehoerd over de prijzen en toch weer wat gekocht waarvan je later denkt: wat moet ik ermee? Opvallend waren de vele zwerfhonden onderweg, overal lagen en liepen ze en bij elke stop kwamen ze kijken of er wat te halen viel. Nog aparter waren de apen die we opeens zagen, daar hebben we een poos van genoten. Je herkent er altijd zoveel menselijks in.
Tegen de avond zijn we aangekomen in Meknes en overnachten op een bewaakt parkeerterrein. 'S avonds nog even de sfeer geproefd en pizza gegeten op het plein. Meknes is een slap aftreksel van Marrakech.

Vrijdag 23 oktober. Vanmorgen weer Meknes bezocht maar de helft van de stad zat in de moskee, dus alle winkeltjes waren vergrendeld. Gelukkig liepen de paarden met de karretjes erachter nog wel rond en was de gids blijkbaar niet zo gelovig. Een rondrit door de stad gemaakt en informatie gehad over de oude gebouwen en gebruiken bv hoe vroeger de vele, vele slaven gehuisvest waren in grote ruimten onder de grond, hoe het watersysteem opgebouwd was en dat er marmer geruild werd met de Italianen: 1 kg marmer voor 1 kg suiker. Als we terugkomen is er nog niet veel open en we besluiten verder te rijden tot halverwege Fez. We waren tenenkrommend de stad binnengekomen door al die nauwe poortjes en ook om er weer uit te komen was nogal stressvol omdat TomTom de weggetjes niet kende. Maar .......het is weer zonder kleerscheuren gelukt.
Gisteren was de verbinding zo beroerd dat ik gestopt ben, nu is hij nog beroerder maar ik doe een poging.
We zijn inmiddels aangekomen in Fez, nadat we eerst de ruïnes van Volubilis hebben bezocht. Dit is een opgraving in Romeinse stijl waarvan je de contouren nog goed kunt zien en je je een voorstelling kunt maken van de manier waarop ze vroeger geleefd hebben. Vooral de mozaïeken vloeren waren mooi om te zien. Het landschap hier is erg vruchtbaar en bestaat dan ook grotendeels uit landbouw. Het meeste was al geoogst dus wat er verbouwd werd weten we niet. Op dit moment is het de tijd van mandarijnen, olijven, dadels, vijgen, druiven en granaatappels die massaal langs de weg en op de markt worden verkocht. Wat nog even vermeld moet worden is het volgende: bij een oude mandarijnenverkoper kochten Anneke en ik elk een kilo mandarijnen. We moesten 40 cent!! per kilo betalen. Dat was zo weinig dat we zonder na te denken 4 euro betaalden. De man deed zijn uiterste best om ons dat in het Berbers duidelijk te maken maar ook Bert en Kees begrepen hem niet. Hij gaf telkens het geld terug en wees naar de portemonnee van Kees. Toen die hem liet zien wees hij op het briefje van 10 dirham. We hebben hem uitgebreide bedankt.
Mooi he?
By the way: Dineke Duker, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele mooie jaren gewenst!!! En Gea, we gaan kijken wat dat plaatsje te bieden heeft. Groetjes van ons allen aan jullie allen.

• 25 Oktober 2015 - 08:24

Geja En Wietse:

Marokkogangers, al weer op huus an zien we.
    Ook wij zijn dwars door Meknes gekomen...oef....
    Fez is een prachtige stad. Leerlooiers, koperslagers, houtbewerkers. Veel ambachtslieden. We hebben er 2 dagen rondgestruind en genoten. Marakkech heeft de naam, maar wij vonden Fez mooier.
    Enne Tetouan ook even aandoen hoor.

Goeie reis verder en we kijken uit naar jullie verhalen.

Groetn uut de Smilde aan iedereen en een fijne zondag.